Rintasyöpä - sairastamisen kustannukset ja taloudelliset vaikutukset

Rintasyöpähoitojen kustannukset

Rintasyövän sairastamisen kustannukset ja taloudelliset vaikutukset ovat merkittävät, puhumattakaan jatkuvasta tulevaisuuden epävarmuudesta ja syövänpelosta. Kun keväällä 2022 sain diagnoosin, olin varma, että minulta menee kerralla työ, terveys ja toimeentulo. Ainakin omalla kohdallani rintasyöpähoitojen kustannukset ovat olleet murheista pienin.

Rintasyövän hoitopolku on pitkä ja mutkikas

Olen tallannut hoitopolkua puolitoista vuotta. Nyt hoidot ovat tällä erää ohi. Sytostaattihoitojen jälkeen on tapana pukeutua kukkamekkoon. Minulla oli viimeisessä Herceptin-hoidossa ylläni lehtikuosinen mekko.

Olen käynyt läpi kaksi säästävää leikkausta, kuusi systostaattihoitoa, 15 sädehoitokertaa ja 20 Trastutsumabi-lääkehoitoa. Viimeinen hoitokerta oli viikko sitten.  Näiden lisäksi olen käynyt lukuisissa tutkimuksissa sairaalassa ja laboratoriokokeissa. On tutkittu sydäntä ja kuvattu koko muija läpikotaisin päästä jalkoihin. Lisäksi olen joutunut turvautumaan psykiatrisen sairaanhoitajan apuun. 

Edessäpäin on vielä Kelan maksama kuntoutus. Ja omaehtoista kuntoutumista sitten koko loppuelämä. Hartain toiveeni, kuten varmasti kaikilla tämän polun tallanneilla on, ettei syöpä uusisi.

Mitä rintasyöpähoitoni ovat tulleet maksamaan

Tein laskelman, mitä rintasyöpäpolkuni on tullut minulle maksamaan.

Olen käynyt sairaalassa 52 kertaa, laboratoriossa 15 kertaa, psykiatrisella sairaanhoitajalla 12 kertaa ja Syöpäyhdistyksen hoitajalla 2 kertaa.

Alla laskelma kuluista, joista olen muistanut pitää kirjaa:
Sairaalakulut         1080 euroa
Yksityislääkärit       570 euroa
Reseptilääkkeet        560 euroa
Itsehoitolääkkeet      150 euroa (ihoöljyt, erikoiskynsilakat, silmätipat, erikoishammastahnat jne)
Yhteensä                 2360 euroa


Kilometrejä auton matkamittariin on kertynyt 2300. Jos käyttäisin tässä verottajan hyväksymää kilometrikorvausta 0,53 senttiä/km, rahallinen menetykseni olisi 1219 euroa.
Minulla on lähimpään terveyskeskukseen (laboratorio) matkaa vain 2 km ja sairaalaan 20 km. Olen onnekas tässä suhteessa.

Tällä laskelmalla sairastamiseni kulut ovat yhteensä noin 3600 euroa. Onneksi en edes tiedä, mitkä ovat todelliset kulut. Jonkin laskelman mukaan syöpähoitoni olisivat maksaneet noin puoli miljoonaa euroa. 

                                "Jos jossakin on pakko sairastua, kannattaa sairastua Suomessa.
                                Muualla minulla ei olisi ollut varaa hoitoihin."

Mitä kuluja olen saanut korvauksina takaisin

Kela maksaa matkakorvauksia 300 euron maksukaton täytyttyä. 20 kilometrin yhdensuuntaisesta sairaalamatkasta saan takaisin maksukaton ylityttyä 6,60 euroa.

Satakunnan Syöpäyhdistys maksoi minulle 3 euroa matkakorvausta kustakin sairaalakäynnistä.

Minulla on terveysvakuutus. Vakuutuksesta olen saanut kahden vuoden aikana korvauksia 1200 euroa, tosiin sanoen noin puolet sairastamiseni kustannuksista, siis sairaalakäynneistä ja reseptilääkkeistä.

Vähäistä liiketoimintaa harjoittavan yrittäjän sairauspäiväraha on olematon

Olen toiminut yrittäjänä kuusi vuotta. Ensimmäiset vuodet yrittäjyyteni oli sivutoimista, koska olin päätoimisesti palkkatöissä. Tämän jälkeen jätin palkkatyön ja opiskelin yrittäjyyteni ohella. Yrittäjyyteni oli ensimmäiset kolmen vuotta sivutoimista. Vasta viimeiset kolme vuotta olen ollut päätoimisesti yrittäjänä, mutta liikevaihdon ollessa kovin vaatimaton, olen maksanut vain minimisumman yrittäjäeläkettä. Enempään ei ole ollut varaa.

Sairauspäivärahani on siten sama kuin henkilöllä, joka ei ole koskaan ollut päivääkään töissä, siis noin 37 euroa. Sain sairauspäivärahaa yhdeksän kuukauden ajan. Tämän jälkeen en kuitenkaan ole ollut täysin työkykyinen, mutta mitään korvauksia en enää saa mistään. Teen satunnaisesti töitä voimieni mukaan.

Rintasyövän sairastaminen käy enemmän mielen kuin kukkaron päälle

Suomessa on äärettömän korkeatasoiset ja edulliset syöpähoidot. Vaikka olen itsekin osallistunut rahallisesti hoitoihini, hoitamiseni yhteiskunnan varoilla on tullut kalliiksi. Olen toki veroja maksanut paljonkin, mutta kun minulla ei nyt ole juurikaan töitä, koen itseni hyödyttömäksi.

                            "Rintasyövän sairastaminen käy enemmän mielen kuin kukkaron päälle."

No, ehkä tämä tästä. Pian pääsen Kelan kuntoutukseen. Ehkä seuraava artikkelini kertoo kuntoutuksesta.

Kiitos kun luit. 

Jos haluat seurata blogiani, klikkaa linkkiä https://www.blogit.fi/karikoita-reitilläni/seuraa







Kommentit

Suositut tekstit